Khamis, 16 Oktober 2008

DATUK AZALINA DAN RASUAH POLITIK DI PENGERANG



Petang tadi saya teringat emak di kampung lalu saya segera balik walau dalam hujan yang sangat lebat. Alhamdulullah Emak sihat.

Sedang rancak bersembang, kebetulan Ketua Pemuda Cawangan saya yang tinggal bersebelahan rumah dengan Emak saya datang. Kami pun bercerita tentang perkembangan kempen calon-calon yang akan bertanding pada pemilihan UMNO Bahagian Pengerang yang akan datang. Katanya saya layak bertanding sebagai AJK Bahagian dengan No. 6 sebagai No. Calon AJK pada pemilihan yang dijangka akan berlangsung pada 9 November yang akan datang. Terus terang, saya sendiri pun tak tahu dan tak kisah kerana seperti sebelum ini, saya memang dah tak berapa berminat dengan politik yang penuh dengan permusuhan sama sendiri. Saya lebih suka mengumpul kawan dari lawan.

Dalam banyak-banyak topik saya tertarik dengan satu dua perkara yang saya rasa tidak betul dan menyalahi peraturan TataEtika Ahli UMNO yang dilakukan oleh YB Datuk Azalina Othman Said sepanjang Kempen Pemilihan UMNO Bahagian Pengerang pada kali ini seperti yang diceritakan kepada saya oleh Ketua Pemuda Cawangan saya ini.

Untuk pengetahuan semua, Azalina yang juga Menteri Pelancungan telah menang tanpa bertanding bagi jawatan Ketua Bahagian kerana penyandangnya YB Datuk Harun Abdullah tidak mendapat cukup pencalonan bagi mempertahankan jawatan yang disandangnya semenjak kewujudan UMNO Bahagian Pengerang hasil persempadanan semula kawasan pilihanraya pada tahun 2003 yang lalu.

Menurut ceritanya, Azalina mengamalkan Rasuah Politik Secara Besar-Besaran bagi memastikan YB Datuk Harun Abdullah tidak mendapat cukup pencalonan bagi membolehkan Azalina diistiharkan menang tanpa bertanding. Menang Tanpa Bertanding memang sinonim dengan Azalina kerana dalam sejarahnya bertanding pilihanraya pun beliau telah 2 kali menang tanpa bertanding.

Menurut ceritanya, terdapat beberapa Ketua Cawangan dan Ketua Wanita yang telah membuat 'Pengakuan Bersumpah' dan melaporkan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) dan Lembaga Disiplin UMNO namun tiada tindakan di ambil. Katanya bagi BPR, Azalina merupakan 'Ikan Jerung' yang tidak mudah disabitkan kesalahan manakala Lembaga Disiplin UMNO pula adalah kaum keluarga Azalina sendiri.

Agen Azalina yang cukup terkenal dan berani secara terang-terangan menyogok rasuah ini katanya dikenali sebagai 'Uncle Rahim' dan 'Naib Ketua Puteri sebuah Bahagian UMNO dalam Negeri Johor'.

Apabila telah disahkan menang tanpa bertanding, katanya Azalina begitu gembira dan bangga. Namun apabila YB Datuk Harun Abdullah meneruskan perjuangannya bagi merebut jawatan Timbalan Ketua UMNO Bahagian, Azalina tidak dapat menahan perasaannya dan mengarahkan agen-agennya agar mencincang politik YB Datuk Harun sehingga ke akarnya. Dalam politik, 'kalau nak bunuh - biar sampai mati'.

Justeru, bagi mempengaruhi perwakilan agar turut sama dalam perjuangan 'kalau nak bunuh - biar sampai mati'nya itu, satu program khusus (yang menyalahi TataEtika Ahli UMNO)akan dijalankan pada 21 & 22hb Oktober ini (beberapa hari lagi).

Program 'Haram' yang dimaksudkan adalah PAKEJ MELANCUNG KE KUALA LUMPUR yang akan disertai oleh Perwakilan yang akan mengundi dalam Pemilihan UMNO Bahagian Pengerang yang akan datang.

Peserta lawatan ini adalah dipilih dari kalangan perwakilan yang 'boleh dibeli' bagi menyertai perjuangan 'kalau nak bunuh - biar sampai mati'nya itu.

Saya terpegun mendengar cerita dari Ketua Pemuda Cawangan saya itu sambil mencongak banyaknya wang digunakan (atau dilaburkan?) untuk merebut jawatan Ketua Bahagian.

Tambah Ketua Pemuda Cawangan saya mengakhiri ceritanya, "apa nak heran, komisyen BANTING yang dipasang dengan gambarnya yang nampak 'benar-benar perempuan' sepanjang jalan dari Kota Tinggi hingga ke Pengerang itu sahaja dah berapa?. Belum masuk komisyen bekalan baju-baju yang bermacam-macam menggunakan wang kerajaan ketika di Kementerian Belia & Sukan dahulu. Bayangkan, duit MSN yang berjuta-juta habis dikerjakannya sampai tak ada duit nak bayar gaji. Bacalah cerita terbaru yang keluar dalam akhbar Utusan .... Menteri Muda Paling Korup".

Saya menggelengkan kepala. Inilah pemimpin yang pernah saya sanjung dahulu. Saya tertarik ketika dia mengendalikan rancangan Forum di tv dahulu. Dan apabila ditolak dari menyertai Bahagian Tenggara, sayalah yang bersungguh mengalu-alukan kehadirannya di Bahagian Pengerang.

Saya mengaku, sayalah juga orang pertama yang tersasul dalam ucapan di Bandar Mas mengatakan Azalina sebagai Ketua Bahagian UMNO Pengerang di sahut dengan Azalina sendiri mengangkat tangannya ke langit (gayanya seperti kebiasaannya apabila beliau menjerit 'Hidup Pak Lah' - ayat bodeknya yang membuat saya mengundur kebelakang dari menjadi penyokong kuatnya).

Apa pun, saya terpegun dengan cerita-cerita yang disampaikan kepada saya. Saya percaya keburukan ini telah disedari oleh rakyat di Parlimen Pengerang. Dan rakyat pasti menghukum orang yang sebegini (jika benarlah seperti yang diceritakan kepada saya petang tadi).

0 ulasan: