Khamis, 9 Oktober 2008

5 BULAN - 5 JAHANAM

CEMERLANG-GEMILANG-TERBILANG-TEMBERANG
5 inisiatif Abdullah termasuk tubuh 3 suruhanjaya sebelum bersara

Sebelum melepaskan jawatan Perdana Menteri dan Presiden Umno Mac depan,
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu melaksanakan lima inisiatif termasuk menubuhkan tiga suruhanjaya.

Ketiga-tiga suruhanjaya yang dimaksudkan Abdullah ialah Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Suruhanjaya Aduan Khas.

Jelas Abdullah, badan kehakiman perlu memperkukuhkan kedudukan dan kredibilitinya di mata rakyat.

"Saya akan membawa rang undang-undang ke Parlimen bagi menubuhkan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman. Suruhanjaya ini akan diberi mandat untuk mencadangkan pelantikan para hakim dengan cara yang telus," katanya.

Apa pula kata YAB Tun Dr Mahathir Mohamad tentang inisiatif untuk menubuhkan Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman di dalam posting terbarunya di chedet.com. yang bertajuk 'ZAID IBRAHIM THE DE FACTO MINISTER OF JUSTICE' :


3. The moment Zaid was appointed he went to town. Apparently without bothering to consult the Cabinet or the Prime Minister he publicly proposed so-called legal and judicial reforms. He proposed that judges should be appointed by a panel on which sit several members of the Bar Council. He did not think it odd that members of the bar would in the course of their work be facing the judges they appointed. I suppose he thinks that it will be alright because gratefulness is not a Malaysian value.

4. It would seem that his Cabinet colleagues were not happy with his proposal as well as his failure to inform the Cabinet about this major change. Since it is the Agong who will appoint the judges his idea might not be welcome by the Agong or the Rulers' Council.

5. In the past if the candidate was rejected by the Agong only the Prime Minister would know about it. But with Zaid's proposal rejection by the Agong can result in a public scandal.

6. The Bar Council would want to know why. If the explanation is not forthcoming then the Bar will organise a forum to debate whether their candidate can be rejected by whomever. The findings of such a debate would show that no one, absolutely no one can reject the Bar with impunity.


Kenyataan Tun Dr Mahathir ini menjelaskan kepada kita hubungan sebenar Perdana Menteri dengan Yang DiPertuan Agong dan Bekas Yang DiPertuan Agong sehingga berlaku permasalahan ketika perlantikan Menteri Besar Terengganu dan Menteri Besar Perlis selepas PRU12 yang lalu.

Namun kata Pak Lah, "Tempoh saya sebagai Presiden Umno akan tamat pada bulan Mac 2009. Namun, ada beberapa inisiatif yang saya ingin laksanakan sebelum saya menyerahkan tugas dan tanggungjawab kepada bakal pengganti saya."

"Inisiatif-inisiatif ini adalah penting untuk membolehkan negara kita terus melangkah maju. Inisiatif-inisiatif ini akan memperbaiki daya saing negara dan membolehkan Malaysia mengharungi cabaran-cabaran luaran yang pasti mendatang," katanya.

Apakah benar inisiatif yang dimaksudkan oleh Pak Lah mampu membolehkan negara kita terus melangkah maju, meningkatkan daya saing dan mengharungi cabaran-cabaran luaran? Apa yang pasti, Malaysia di era Pak Lah bukan bergerak ke hadapan tetapi kepimpinan Pak Lah telah membantutkan sasaran untuk mencapai taraf negara maju menjelang tahun 2020 seperti yang telah digariskan oleh Negarawan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam Wawasan 2020.

Buktinya, Pak Lah mengakui melalui kenyataannya, "Hakikatnya, kita telah sama-sama melihat bahawa keharmonian hubungan antara kaum dan agama semakin merosot dan terhakis. Pelbagai isu telah dibangkitkan yang berupaya meretak dan menghancurkan perpaduan yang telah kita jalin sekian lama, yang kita banggakan selama ini."

"Isu-isu ini perlu kita depani dengan bijak dan matang, melalui dialog; tangani isu-isu ini secara konstruktif dan adil; bagi memastikan rakyat dapat memahami isu-isu ini dengan jelas, tanpa sebarang keraguan; dan berikan fokus kepada aspek-aspek yang menyatukan kita dan bukannya aspek-aspek yang makin memecah-belahkan kita semua," katanya.

Nasihat oleh Pak Lah ini adalah nasihat yang tidak adil oleh seorang yang telah gagal malah penyebab kepada semua kepincangan yang telah berlaku. Kerosakan telah pun berlaku. Pak Lah tidak layak untuk memberikan nasihat seolah-olah orang lain yang telah melakukannya padahal kerosakan itu adalah berpunca dari sikapnya yang kononnya mengamalkan apa yang dibanggakannya sebagai 'Telus & Terbuka'.

Pada ketika ini, orang yang layak memberikan nasihat adalah Tun Dr Mahathir Mohamad, Negarawan yang telah berjuang penuh gigih meletakkan negara pada landasan yang begitu kukuh untuk menjadi negara dan bangsa yang maju. Selama 22 tahun usaha dan penat lelah tanpa mengenal jemu Tun Dr Mahathir, Pak Lah hanya mengambil masa kurang dari 4 tahun untuk memporak perandakan segala yang telah direncanakan selama ini.

Bagi saya, puncanya adalah kerana kesombongan pemimpin dan keghairahan untuk menidakkan jasa pemimpin terdahulu. Menafikan sistem terbaik yang telah terbukti yang menjadi amalan selama ini.

Walau bagaimana pun, yang lepas telah pun berlalu. Rakyat Malaysia harus memandang ke hadapan. Desakan harus diteruskan agar Pak Lah berundur segera, sekarang. Kita tidak boleh memberikan tambahan masa 5 bulan yang akan datang untuk Pak Lah meneruskan kerosakan yang lebih besar. Bencana yang lebih besar. UMNO harus menghalang Pak Lah melaksanakan 'inisiatif-inisiatif' yang akan menghuru-harakan negara lagi.

Kepada Datuk Seri Najib, kesilapan yang telah dilakukan oleh Perdana Menteri ini harus dijadikan sempadan dan tauladan. Tidak ada salahnya mengguna pakai pandangan dari bekas pemimpin yang telah terbukti berjaya memacu kemajuan kepada negara sehingga dikagumi di peringkat antarabangsa.

Walaupun kita tidak gemar dengan Singapura, namun tindakan melantik bekas Perdana Menteri Lee Kuan Yew sebagai Menteri Mentor mungkin ada kebaikkannya. Dalam usia 80an, Tun Dr Mahathir tidak ada agenda politik yang tersembunyi untuk dicurigai. Beliau melepaskan jawatannya tanpa paksaan. Malah rakyat yang menangisi persaraannya. Mungkin jawatan Menteri Mentor sesuai baginya untuk terus memberikan pandangan demi kebaikan negara. Persepsi rakyat akan bertambah baik kepada Najib dan kerajaan sekiranya Tun Dr Mahathir diletakkan pada kedudukan yang sesuai dan terhormat, tidak seperti yang telah dinafikan oleh Pak Lah sebelum ini.

Selepas Mac, adakah pejabat Pak Lah juga di Yayasan Kepimpinan Perdana ???

Pak Lah, Presiden UMNO dan Perdana Menteri yang telah gagal itu terus memberi nasihat (atau berleter lagi), tanpa rasa malu, katanya :

"Ini sememangnya satu usaha jangka panjang yang saya harap dapat saya mulakan dan akan terus saya berikan sumbangan bagi memastikan kejayaannya," katanya. "Saya ingin menyerahkan kepada bakal pengganti saya, Malaysia sebagai sebuah negara yang mampu untuk berhadapan dengan sebarang cabaran ekonomi global; Malaysia yang tidak mengira atau memandang miskin atau kaya, tua atau muda, di bandar atau di desa, utara atau selatan, apatah lagi kaum atau agama; melainkan peraduan dan keharmonian."

Jelas beliau, ini bukan masanya untuk kita berbalah sesama sendiri atau untuk kita berpolitik secara sempit.

"Ini adalah masa untuk memperkukuhkan peraduan dan kerjasama antara kita Ini adalah masa untuk kita meletakkan kepentingan negara di hadapan, mengatasi segalanya," katanya lagi. (Bukan meletakkan kepentingan keluarga sehingga semuanya beres dijangka pada Mac depan ????)

0 ulasan: