Ahad, 14 September 2008

AYAT-AYAT 'PUSING' Vs AYAT-AYAT 'BODEK'

AYAT-AYAT 'PUSING'

TAN SRI MUHAMMAD MOHD TAIB - Ketua Penerangan UMNO

"Walaupun kita (UMNO) telah bersetuju mengenai peralihan kuasa pada 2010, UMNO tidak pernah melarang mana-mana pemimpin termasuklah ahli-ahli di peringkat akar umbi menyatakan pandangan mereka mengenai perkara ini."


TAN SRI RAFIDAH AZIZ - Ketua Wanita UMNO

"Kita kena faham pandangan akar umbi tidak statik. Mereka membangkitkan banyak perkara termasuk peralihan kuasa dan menjadi tugas kita untuk maklum kepada pucuk pimpinan."


DATUK SERI MAHDZIR KHALID - Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Kedah

"Pada masa sama katanya, UMNO Kedah mengambil pendirian bahawa keputusan itu juga tidak boleh membelakangkan akar umbi."

"Badan Perhubungan UMNO Kedah berpendapat, mengikut tradisi dalam parti juga pandangan atau keputusan dibuat oleh akar umbi (peringkat bahagian) wajar dihormati oleh semua pihak."

DATUK HAMDIN ABDOLLAH - Ketua UMNO Bahagian Alor Gajah

"Peringkat akar umbi perlu diberi hak untuk berbincang dan menentukan peralihan kuasa parti.Mesyuarat bahagian yang bermula Oktober ini merupakan ruang yang terbaik untuk berbuat demikian. Sudah sampai masanya peranan bahagian turut diambil kira. Ia sepatutnya begitu."


DATUK AHMAD HAMZAH - Ketua UMNO Bahagian Jasin

"Kenyataan Najib itu sangat bertepatan dengan keadaan semasa. Ia mencerminkan demokrasi yang sentiasa diamalkan dalam parti dengan memberi hak kepada bahagian untuk menentukan peralihan kuasa itu. Saya memang setuju dengan pandangan Najib itu. Seharusnya kita menghormati demokrasi yang diamalkan parti."


AYAT-AYAT 'BODEK'

DATUK ALWI CHE AHMAD - Ketua Penerangan UMNO Kelantan

"Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin wajar melepaskan jawatannya sebagai menteri Kabinet jika beliau tidak berpuas hati dengan kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi."


DATUK AZALINA OTHMAN SAID - Menteri Pelencongan

"Isu itu tidak patut dibangkitkan lagi kerana tiada usul di peringkat akar umbi mengenainya semasa mesyuarat perwakilan di peringkat cawangan baru-baru ini. (Hai... semua dah tahu ada usul sehingga ada arahan supaya jangan buat usul tentang perkara ini. Tak tahu atau buat-buat terlupa)

"Sebenarnya dalam apa juga perjuangan kita harus berpegang kepada prinsip kesetiaan kepada keputusan mesyuarat yang menjadi tanggungjawab bersama.Sekiranya mana-mana pihak tidak menghormati keputusan bersama ini, maka adalah wajar mereka mengundurkan diri dan mengutarakan pendapat atas kedudukan peribadi mereka."


DATUK SERI MOHAMED KHALED NORDIN - Menteri Pengajian Tinggi

"Semua pemimpin dan ahli UMNO perlu bertenang dan tidak terlalu emosi ketika mengeluarkan kenyataan berkaitan masalah dalaman parti kepada pihak media. Tindakan mendesak pihak tertentu berhubung isu peralihan kuasa adalah tidak wajar kerana ia hanya mengeruhkan keadaan."

DATUK IR MOHD ZIN MOHAMED - Menteri Kerja Raya

Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin diminta tidak mempersoalkan keputusan parti mengenai tarikh peralihan kuasa pucuk pimpinan tertinggi negara yang telah dipersetujui pada 2010.Isu peralihan kuasa sebenarnya sudah selesai dan tiada alasan untuk mana-mana pihak mempertikaikan lagi. Keputusan bersama juga sudah diperoleh di peringkat MT. Sehingga kini semuanya berjalan lancar tanpa sebarang masalah."


DATUK MOHAMAD NORZA ZAKARIA - Ahli Majlis Tertinggi UMNO

"Muhyiddin tidak boleh melanggar tradisi parti yang selama ini menghormati ketua. Tindakan Muhyiddin yang menggunakan media dan melepaskan perasaan tidak puas hati dilihat tidak beradat dan hanya menghabiskan masa sendiri. Kita sokong keputusan MT. Ini tanggungjawab yang perlu diambil bersama dan bukan buat keputusan sendiri. Jangan bersikap tidak hormat ketua. Jangan membuat alasan keputusan pilihan raya untuk menyalahkan sesiapa. Seharusnya Tan Sri Muhyiddin tarik diri dan letak jawatan. Masyarakat hendak tengok menteri yang jalankan tanggungjawab dan bukan politiking semata- mata," jelasnya.

~MataHati~: Selepas ini, apabila UMNO Bahagian-Bahagian mula bermesyuarat dan mula mencalonkan Najib sebagai Presiden dan Tan Sri Muhyiddin sebagai Timbalan Presiden, sama-samalah kita dengar AYAT-AYAT BODEK ini insyaAllah akan bertukar menjadi AYAT_AYAT PUSING. Sama-sama kita nantikan. Semuanya hanya memikirkan kedudukan pribadi - bukan kepentingan Agama, Bangsa dan Negara.

0 ulasan: