Sabtu, 6 Ogos 2011

MELAYU JUGA KAUM PENDATANG?

Menghayati Sejarah Perjuangan Bangsa (Siri ke-2)

Orang Melayu Pendatang ?

Orang Melayu di Malaysia bukanlah pendatang di Alam Melayu dan bukan juga pendatang di Tanah Melayu. Orang Melayu ialah warga tulen Alam Melayu. Oleh itu, sesiapa sahaja yang menuduh orang Melayu di Malaysia sebagai Pendatang, maka tuduhan itu tentulah datangnya daripada orang yang tidak memahami hakikat sejarah.

Kerajaan Melayu telah lama wujud di Alam Melayu iaitu Kerajaan :

1-Funan
2-Champa
3-Langkasuka
4-Kataha
5-Ho-Lo-Tan
6-Patani
7-Srivijaya
8-Sailendra
9-Majapahit
10-Pasai
11-Melaka
12-Riau Lingga
13-Bentan
14-Mataram
15-Acheh

Pada tahun 1396, Parameswara dan para pengikutnya telah mengundurkan diri dari Temasik (kini Singapura) lalu meneroka ke kawasan Muar, Sungai Ujong dan akhirnya membuka penempatan baru di Bertam, Melaka.

Anjing buruan Parameswara dikalahkan oleh seekor pelanduk ketika baginda berteduh di bawah pokok Melaka. Oleh itu, baginda menamakan tempat itu Melaka.

Demikian menurut sejarah lisan Melayu.

Urutan sejarah pemerintahan Kerajaan Melayu Melaka adalah seperti berikut :

- Pada tahun 1414, Parameswara memeluk agama Islam dan menggunakan nama Raja Iskandar Shah.

- Pada tahun 1424, Raja Iskandar Shah mangkat dan digantikan oleh putera baginda yang menggunakan nama Sultan Muhammad Shah atau Sultan Megat.

- Pada tahun 1445, Sultan Muhammad Shah mangkat dan digantikan oleh putera baginda Raja Ibrahim yang menggunakan gelaran Sultan Abu Shahid.

- Pada tahun 1446, selepas kemangkatan Sultan Abu Shahid, Melaka diperintah oleh Kekanda Tua Baginda yang bernama Raja Kassim atau gelarannya Sultan Muzaffar Shah.

Orang Melayu telah menghadapi dengan tabah segala cabaran yang menggugat ketuanannya di Tanah Melayu sejak lebih 500 tahun lampau.

Cabaran pertama adalah ketika Melaka diserang oleh angkatan Siam pada tahun 1447. Ketika itu, Melaka diperintah oleh Sultan Muzaffar Shah. Angkatan Siam ini dapat dikalahkan.. Sebelum dari ini, Siam telah cuba menggugat Melaka sejak zaman pemerintahan Parameswara lagi.

- Pada tahun 1456, Tun Perak dilantik menjadi Bendahara Melaka. Beliau memegang jawatan tersebut selama 42 tahun (hingga 1498). Beliau terkenal sebagai seorang Bendahara yang berkebolehan dan seterusnya membantu membangunkan Melaka menjadi sebuah Kerajaan Melayu dan pelabuhan antarabangsa yang terkenal.

- Pada tahun 1458, Sultan Muzaffar Shah mangkat dan digantikan oleh putera baginda yang bergelar Sultan Mansor Shah.

- Pada tahun 1477, Sultan Alauddin Riayat Shah menjadi Sultan Melaka menggantikan anahanda baginda yang mangkat.

Kedudukan Melaka yang strategik dan kekayaan sumber semulajadinya menjadikan Alam Melayu kawasan rebutan kepada kuasa-kuasa asing.

Pada awal abad ke-16, hasil rempah telah menyebabkan Alam Melayu dikunjungi oleh pelayar dan pedagang dari Eropah. Ini adalah salah satu faktor yang mendorong mereka untuk menawan pelabuhan-pelabuhan yang strategik di Alam Melayu, terutamanya pelabuhan Melaka.

- Pada tahun 1488, Sultan Alauddin Riayat Shah yang pintar dan adil ini mangkat kerana termakan racun. Baginda digantikan oleh Sultan Mahmud Shah (dengan usaha Bendahara Tun Perak dan Laksamana Hang Tuah).

- Pada tahun 1498, Bendahara Tun Perak meninggal dunia dan digantikan oleh Tun Mutahir.

- Pada tahun 1509, angkatan perang Portugis yang diketuai oleh Diego Lopez de Squiera tiba di Melaka.

- Pada tahun 1510, Bendahara Tun Mutahir mati dibunuh dan Sultan Mahmud Shah bersara buat sementara waktu sebagai Sultan. Anakanda baginda yang bernama Sultan Ahmad Shah menjadi Sultan.

Melaka kemudiannya menjadi pelabuhan dan tempat berdagang yang terpenting di Alam Melayu.

Pelabuhan Melaka menjadi terkenal di seluruh dunia.

0 ulasan: