Sabtu, 19 Disember 2009

AZALINA SALAH SEORANG AHLI PARLIMEN YANG PONTENG


MataHati~ Ketika sedang menyuap nasi dengan berlaukkan asam pedas ikan parang di Kampung Sungai Buntu, Pengerang, Johor pada 16hb. Disember 2009 yang lalu, tiba-tiba penulis mendapat sms yang berbunyi "Datuk Azalina, Ahli Parlimen P157 Pengerang adalah salah seorang Ahli Parlimen BN yang hampir menyebabkan Kerajaan Persekutuan Barisan Nasional (BN) tumbang dan dibubarkan apabila BN hanya menang 3 undi berbanding Pakatan Rakyat (PR) ketika Dewan Rakyat ingin meluluskan Bajet 2010 hari ini. Jika Bajet 2010 gagal diluluskan, kerajaan sediada perlu dibubarkan."

Menurut sms itu lagi, "Datuk Azalina ketika ini sedang honeymoon & 'melencong' bersama 'isteri', Prof. Madya Dr. Saidatul Akmar Zainal Abidin."

Benarkah cerita ini? 'Isteri'???. Sebelum ini seorang Timbalan Menteri pernah memberitahu penulis bahawa Datuk Seri Azalina seperti malu-malu kucing untuk menghadiri Sidang Dewan Rakyat selepas tidak terpilih semula sebagai Menteri Kabinet. Dan sejak Datuk Seri Azalina malu-malu kucing itu juga, di Pengerang sudah ramai yang mula 'pasang badan' untuk menggantikan bekas menteri itu sebagai Ahli Parlimen P157 Pengerang.

Penulis juga mendapat maklumat lain berkaitan Demonstrasi Pemuda UMNO Bahagian Pengerang tempohari berkaitan dengan aktiviti transit rakyat Singapura di sebuah jeti di Pengerang untuk berjudi di Kapal Perjudian Antarabangsa. Katanya Demonstrasi itu ditaja oleh sebuah syarikat yang mempunyai hasrat untuk dilantik bagi menguruskan jeti tersebut dan mengetepikan pengurusan sekarang. Inilah Pemuda Perkasa UMNO Bahagian Pengerang?.

Demonstrasi ini telah mendapat liputan dari media termasuk TV3. Selain komen dari Sdra. Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pengerang, komen dari Sdra. Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pengerang yang begitu bersungguh-sungguh mahu kegiatan yang melibatkan perjudian itu segera dibanteras juga turut disiarkan.

Namun dari maklumat yang saya terima, Sdra. Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pengerang sendiri baru sahaja selesai kes yang melibatkan perjudian di tempat kerjanya di Sebana Golf & Country Resort. Kes ini hampir-hampir menyebabkan Sdra. Naib Ketua Pemuda ini hilang pekerjaannya. Nasibnya agak baik kerana beberapa kad (daun terup) telah berjaya dighaibkan dan bahan bukti tersebut telah menjadi tidak sah.



Perlu Sistem Selaras Pantau Jumlah Ahli Parlimen BN

KUALA LUMPUR: Satu sistem penyelarasan perlu diwujudkan untuk memantau bilangan Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) semasa Dewan Rakyat bersidang agar insiden kemenangan majoriti tipis ketika meluluskan Bajet tahun 2010 pada 14 Disember lalu tidak berulang.

Presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon berkata, anggota Kelab Penyokong Barisan Nasional (BNBBC) boleh memainkan peranan mereka dalam sisteM penyelarasan itu dengan memastikan bilangan Ahli Parlimen BN sentiasa mencukupi berbanding anggota Parlimen pembangkang pada sebelah pagi, tengah hari dan petang.

"Ahli Parlimen BN perlu memberi perhatian serius terhadap kehadiran mereka dalam Dewan Rakyat kerana pada bila-bila masa mungkin akan timbul usul tergempar yang tidak dapat ditolak oleh Speaker Dewan Rakyat," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Seminar Pembangunan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) anjuran Biro Pembangunan PKS dan Biro Sumber Manusia dan Latihan Parti Gerakan Wilayah Persekutuan di sini hari ini.

Koh berkata, sekiranya sistem penyelarasan itu diwujudkan, maka Ahli Parlimen BN dapat memberitahu kepada anggota BNBBC, seterusnya BNBBC akan melakukan pengiraan dan memastikan jumlah anggota BN melebihi Ahli Parlimen pembangkang. - BERNAMA

0 ulasan: