Jumaat, 20 November 2009

ORANG KIRI DAN KANAN SYED HAMID KENA TAHAN SPRM


SPRM Tahan 6 Ahli Umno Bahagian Kota Tinggi
Oleh FARIK ZOLKEPLI

JOHOR BHARU: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menahan enam ahli Umno Bahagian Kota Tinggi, termasuk ketua pemudanya (ROSZAINI JAHARI)berhubung dakwaan cuba memberi rasuah berjumlah RM40,000 kepada tiga bekas ahli jawatankuasa (AJK) Pemuda bahagian itu. Anggota Pemuda yang berusia antara 30 dan 40 tahun itu ditahan di rumah salah seorang AJK Pemuda bahagian itu pada pukul 2 petang tadi selepas suspek didakwa cuba memujuk AJK berkenaan untuk menarik semula hasrat untuk meletakkan jawatan masing-masing.

Difahamkan suspek berbuat demikian kerana 18 daripada AJK Pemuda bahagian itu telah meletakkan jawatan mereka minggu lalu atas alasan hilang kepercayaan terhadap kepimpinan suspek sebagai Ketua Pemuda. Sumber memberitahu, peletakan jawatan beramai-ramai itu menyebabkan suspek cuba mengadakan 'rundingan' dengan tiga AJK berkenaan bagi mengelakkan satu pemilihan baru diadakan. Sumber mengesahkan salah seorang daripada tiga orang AJK berkenaan didakwa telah menghubungi pihak SPRM sebelum proses rundingan itu berlangsung.

Suspek telah ditahan di Penjara Ayer Molek sebelum dibawa ke ibu pejabat SPRM negeri bagi menjalankan proses soal siasat. Ketua Umno Bahagian Kota Tinggi, Datuk Seri Syed Hamid Albar ketika dihubungi berkata, beliau ada mendengar berita tersebut dan difahamkan kesemua suspek yang ditahan adalah daripada sayap Pemuda bahagian itu. "Saya menyerahkan kepada SPRM untuk menyiasat perkara ini. Saya berharap kebenaran akan muncul juga akhirnya," katanya. Penguasa SPRM Negeri Johor, Simi Abdul Ghani ketika dihubungi bagaimanapun enggan mengulas mengenai isu tersebut.

~KRONOLOGI PENANGKAPAN~

Tangkapan 3 orang di rumah bapa Mazlan Bin Arifin di FELDA Lok Heng Timur bersama wang RM39,900 dan RM10,000 dalam beg pada jam 11.45 malam.

Mereka adalah :
1. Muszaini Bin Omar
2. Md Noh
3. Hj Jamaluddin

Ketua Pergerakan Pemuda Bahagian Kota Tinggi,Roszaini Jahari ditangkap di dalam Restoran Ajmeer Kota Tinggi semasa Muszaini menyerahkan surat penarikan perletakan jawatan pada jam 2.30 petang.

Roslaili Jahari (Bekas 1)Setiausaha Akhbar Syed Hamid 2)Setiausaha UMNO Bahagian 3)Ketua Pemuda UMNO Bahagian) dan Hairuddin Ahmad menyerah diri kepada SPRM di tingkat 6 Hotel Mayres pada jam 3.00 pagi setelah ditelefon.

Ahli Jawatankuasa yang cuba disogok adalah Sdra. Mazlan bin Ariffin.


~MataHati~ Tahniah Sdra Mazlan. Anda adalah sebenar-benar Pemuda yang sayangkan bangsa.

Mereka yang ditangkap kesemuanya adalah penyokong Syed Hamid Albar. Pembaca boleh menilai kembali peristiwa yang berlaku semasa pemilihan UMNO Bahagian baru-baru ini yang menyebabkan beberapa orang ahli UMNO yang menentang Syed Hamid telah digantung keahlian UMNOnya termasuk Sdra Daeng Abdul Malek yang dikatakan mengamalkan rasuah politik. Memandangkan pada ketika itu, Syed Hamid Albar adalah Menteri Dalam Negeri dan Ahli Majlis Tertinggi UMNO, maka tiada siapa yang mahu percaya kata-kata dan aduan yang telah dibuat oleh pihak yang teraniaya ini.

Kini, insyaAllah kebenaran akan menjelma. Yang bersalah pasti akan mendapat balasan yang setimpal. Kepimpinan Syed Hamid telah ditolak oleh rakyat Kota Tinggi. Peluang dan harapan selama hampir 20 tahun sebagai Ahli Parlimen dan Ketua Bahagian UMNO telah dipersia-siakan. Syed Hamid harus berundur sebelum rakyat menunjukkan kemarahannya di peti undi dalam PRU13 nanti.

Perubahan politik di Kota Tinggi telah mula berlaku. Bagaimana dengan Azalina di Pengerang. Azalina pasti akan selamat kerana ahli UMNO Pengerang lebih rela menjadi pak turut sahaja. Banyak penyelewengan yang telah dipendamkan begitu sahaja. SPRM patut mula menyiasat bagaimana penyelewengan peruntukan Ahli Parlimen dilakukan oleh Azalina dan Pegawai Khasnya Ben Bella. Nak kenal siapa Azalina, sila klik sini dan sini.

0 ulasan: