Ahad, 6 Julai 2008

ANWAR ENGGAN JAWAB CADANGAN BERSUMPAH

TAKUT BERSUMPAH ? Takut juga Anwar dengan laknat Allah.

06/07/2008 1:14am

BUTTERWORTH 5 Julai — Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini enggan menjawab soalan media berkenaan cabaran supaya beliau bersumpah dengan menjunjung Al-Quran berhubung tuduhan liwat terhadapnya.

Ketika ditemui pemberita selepas mengadakan ceramah perdana di sini malam ini, beliau yang dikawal ketat oleh beberapa penyokongnya terus berlalu tanpa menjawab soalan yang diajukan kepadanya.

Baru-baru ini, Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin meminta kedua-dua individu yang dikaitkan dalam kes liwat iaitu Anwar dan bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan supaya ’bermubahalah’ atau bersumpah.

Beliau berkata isu liwat itu kini sudah menjadi semakin rumit dan rakyat pula menjadi keliru.

Katanya, Anwar dan Mohd Saiful hendaklah bersumpah laknat iaitu dengan melafazkan sumpah: “Jika dia tidak melakukan kepada saya, laknat Allah kepada saya, jika saya melakukannya, laknat Allah kepada saya.”

Terdahulu, ketika memulakan ucapannya, Anwar menegaskan bahawa beliau sudah jemu bercakap dan mengulas berhubung tuduhan liwat terhadapnya.

“Seminggu yang lepas, kita telah dikejutkan dengan kisah itu (tuduhan liwat) dan saya tak nak, menyampah dan meluat dengan cerita kotor itu. Saya pernah dituduh dengan tuduhan yang sama dulu. Tuduhan daripada mereka yang kecewa dengan politik,” katanya. - Bernama


ANWAR SANGGUP KE MAHKAMAH BERSYARAT


06/07/2008 12:24am

BUTTERWORTH 5 Julai – Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau sanggup ke mahkamah bagi menghadapi tuduhan liwat oleh pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan dengan syarat hakim yang mengendalikan kes berkenaan adil dan telus.

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu juga mahu kerajaan memastikan polis yang menyiasat kesnya adalah individu yang berwibawa.

``Saya tidak takut, saya tidak akan lari, malah saya akan lawan habis-habisan.

``Kalau mereka (kerajaan) ada bukti, saya (bersedia) ke mahkamah jika ada hakim yang berwibawa dan polis yang menyiasat juga berwibawa,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perhimpunan Bersama Rakyat di tapak Expo Seberang Jaya di sini malam ini.

Turut hadir Ketua Menteri, Lim Guan Eng dan isterinya, Ahli Parlimen Permatang Pauh yang juga Ketua Pembangkang, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail.

Dalam perhimpunan yang dihadiri lebih 15,000 orang itu, Anwar secara peribadi menganggap tuduhan liwat itu sebagai sesuatu yang jijik.



Anwar challenges authorities to take him to court

Saturday July 5, 2008 MYT 11:47:31 PM
BUTTERWORTH: PKR de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim has challenged the authorities to take him to court if there is solid evidence against him on the latest sodomy allegations.

He said the Government should first ensure a fair trial and select only judges who were credible and not those who could only say "correct, correct, correct."

Anwar reiterated that the latest sodomy allegations against him were a conspiracy by his enemies to kill him politically and to shut him up.

He also questioned the credibility of Inspector-General of Police Tan Sri Musa Hassan and Attorney-General Tan Sri Abdul Gani Patail over the sodomy case as he had lodged a police report against them.

Anwar also denied any link with the United States. He was speaking to a large crowd during a ceramah at the Seberang Jaya expo site here Saturday night.

0 ulasan: