Jumaat, 23 Mei 2008

KESETIAAN KEPADA UMNO





FRIDAY, MAY 23, 2008
www.chedet.com

1. Saya kurang faham dakwaan pemimpin-pemimpin tertentu UMNO bahawa mengkritik atau mendesak Presiden UMNO berhenti bermakna tidak setia kepada UMNO.

2. Tun Razak dan beberapa pemimpin UMNO yang lain telah tidak bersetuju dengan yang di Pertua UMNO Dato Onn Jaafar berkenaan dengan cadangannya untuk buka UMNO kepada semua kaum sehingga Dato Onn terpaksa undur.

3. Apakah sikap dan perbuatan Tun Razak dan rakan-rakannya ketika itu bermakna mereka tidak sayang dan tidak setia kepada UMNO?

4 Pada 1969-71 Tun Razak dan lain-lain pemimpin UMNO secara tidak langsung tidak bersetuju dengan kepimpinan Tunku Abdul Rahman dan Tunku telah undur diri.

5. Apakah Tun Razak kerana menolak kepimpinan Tunku, iaitu tidak setia kepada Tunku sebagai Presiden UMNO maka dianya tidak setia kepada parti?

6. Pada tahun-tahun 1986-7 [Tun] Musa Hitam, Tengku Razaleigh dan DATO SERI ABDULLAH AHMAD BADAWI bertindak untuk menjatuhkan saya sebagai Presiden UMNO. Mereka jelas tidak setia kepada saya.


7. Apakah saya tuduh mereka tidak setia kepada parti? Apakah mereka dilarang berjumpa ahli-ahli UMNO? Apakah mereka ditegah berkempen untuk memburukkan nama saya, tidak undi saya? Apakah tentangan terhadap saya dianggap oleh saya dan oleh mereka sebagai tidak setia ada parti?

8. Sepatutnya setelah Dato Seri Abdullah kalah dia tidak diterima masuk UMNO Baru kerana tidak setia kepada saya.

9. Tetapi dia diterima masuk dan dibenar bertanding jawatan ahli Majlis Tertinggi dan kemudian Naib Presiden.


10. Jika saya pegang kepada tafsiran sesiapa yang tidak setia kepada saya tidak setia kepada parti, apakah akan saya lantik sekali lagi Dato Seri Abdullah sebagai Menteri dan kemudian sebagai Timbalan Perdana Menteri, dan seterusnya.

11. Saya tak suruh ahli UMNO sokong apa yang saya lakukan.

12. Tetapi fikirkanlah akan kewajaran dakwaan sesiapa yang tidak setia kepada Dato Seri Abdullah adalah tidak setia kepada parti UMNO.

13. Apakah UMNO adalah Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi adalah UMNO?

14. Jika Abdullah Ahmad Badawi dengan UMNO adalah sama dan satu, maka parti ini bukan lagi UMNO. Apa perlunya saya jadi ahli dalam parti Abdullah Ahmad Badawi?

15. Hanya mereka yang berkepentingan sahaja yang menyebar dan mendokong konsep UMNO adalah Dato Seri Abdullah dan tanpa kesetiaan kepada Dato Seri Abdullah maka ahli tidak setia kepada UMNO.

POSTED BY DR. MAHATHIR MOHAMAD AT 6:20 AM
...........................................................

~MataHatiJohor~ said...
Assalamualaikum YAB Tun,

Budaya Mengampu begitu subur diera kepimpinan Abdullah Badawi kerana semua orang sudah tahu kelemahan Perdana Menteri yang suka dipuji.

Sesiapa yang mengampu dan paling banyak memberikan pujian sering pula diberikan keutamaan dan tempat oleh Perdana Menteri menyebabkan semua yang ingin mendapatkan keutamaan dan tempat berlumba-lumba untuk memberikan pujian dan ampuan kepada Perdana Menteri.

Kelemahan Perdana Menteri ini digunakan sepenuhnya oleh semua yang berada disekelilingnya termasuk keluarga dan menantunya. Oleh kerana sudah biasa dan keseronokan bila diampu dan dipuji, kini sesiapa yang menentang pandangannya akan diugut dengan surat dan tindakan disiplin dengan dakwaan tidak setia kepada parti. Kesetiaan kepadanya disamakan dengan kesetiaan kepada parti.

Kepimpinan sebegini sangat bahaya kepada negara kerana ianya akan membantutkan keupayaan berfikir rakyat dan pemimpin. Pemimpin terutamanya hanya berfikir bagaimana untuk mengembirakan Perdana Menteri walaupun rakyat kebanyakannya tidak akan merasa gembira seperti yang telah ditunjukkan di dalam PRU12 yang lalu.

Kepimpinan sebegini juga bahaya kepada negara kerana mereka yang tidak berkelayakan dan pernah melakukan jenayah pun boleh dilantik menjadi Menteri hanya kerana mereka ini telah berjaya menjadi kaki ampu yang paling hebat sekali seperti Menteri yang menjaga rakyat di luar bandar sekarang ini.

Negara tidak akan bertambah maju malah akan jauh ketinggalan, amalan rasuah dan nepotisme & usahawan palsu akan meningkat kerana urusan pentadbiran negara akan dikuasai oleh pengampu-pengampu yang sangat berkuasa didalam menentukan siapa, mendapat apa, bila dan bagaimana.

Kesetiaan kepada parti dan negara akan diukur dari sejauh mana ahli parti dan pemimpin dapat mengampu dan memuji Perdana Menteri dan bukannya dari kesetiaan kepada perjuangan untuk membela agama, bangsa dan tanahair.

Pengampu dan pembodek ini pula dijadikan seperti 'kaki pukul' yang akan 'membelasah' sesiapa sahaja yang cuba mengkritik Perdana Menteri. Perdana Menteri tidak perlu menjawab terhadap kritikan kerana pengampu sudah sedia dikelilingi media untuk segera mempertahankan Perdana Menteri dan menyerang kembali pengkritik dengan mendedahkan keburukan pengkritik tanpa menjawab setiap kritikan yang telah dilemparkan.

Dengan ini, saya Bekas Ketua Penaja, Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Pengerang, hilang keyakinan dan tidak berminat lagi untuk menjadi ahli kepada kepada sebuah Parti yang sudah dipesongkan matlamat dan perjuangan sebenarnya oleh Abdullah Ahmad Badawi. Saya akan memohon semula menjadi Ahli UMNO apabila UMNO dapat dikembalikan semula seperti perjuangan asalnya.

Terima kasih.


Moderator
KELAB PENYOKONG UMNO (KPUMaya)
http://www.facebook.com/topic.php?topic=4403&uid=11214944403
MAY 23, 2008 8:34 AM

0 ulasan: