Selasa, 6 Mei 2008

KARPAL SING MEMANG KURANG AJAR




~MataHatiJohor~ : Apabila kita membincangkan soal Ketuanan Melayu, ramai yang memandangnya dengan pandangan yang sinis. Ini termasuk juga dari kalangan orang Melayu sendiri. Mereka merasa terhina, merasa direndahkan taraf & mereka merasa malu kerana diberikan keistimewaan di Tanah Melayu, negara nenek moyang mereka sendiri.

Mereka ini turut sama malah lebih kuat menjeritkan 'Makkal Sakti', ungkapan yang bukan diajarkan oleh nenek moyang mereka di Tanah Melayu ini. Ungkapan yang dibawa oleh kaum pendatang yang dibawa oleh penjajah dari negara India.

Hari ini seorang lagi kaum pendatang ini, kerana merasakan telah mendapat sokongan dari Melayu yang sombong dan lupa akar bangsanya, berani sekali lagi bersikap kurang ajar kepada Tuanku Sultan Perak. Si Bangsat pendatang ini hari ini cuba mengajar seorang Bekas Ketua Hakim Negara tentang undang-undang dan perlembagaan. Kata-katanya begitu sombong. Jika Sultan yang menjadi payung negara & negeri diperlakukan sebiadap ini, apakah Si Bangsat pendatang ini punyai rasa hormat kepada rakyat biasa seperti kita semua.

Persoalan saya : Dimanakah pemimpin-pemimpin Melayu Keadilan Dan PAS?. Apakah peranan yang mereka telah lakukan untuk memastikan 'rakan politik' mereka ini tidak akan biadap lagi pada masa depan?. Apakah pendirian mereka terhadap isu menderhaka kepada raja ini? Apakah mereka masih menjunjung institusi Raja @ mereka juga sudah terpaksa akur & bersetuju dengan kebiadapan parti persekongkolan mereka asal sahaja jawatan MB (kuasa) dapat mereka sapu. Kami tahu, MB Perak sekarang hanya 'Boneka' kepada DAP. DAP sebenarnya yang memerintah Negeri Perak pada ketika ini.

Kerana saya kenal benar sikap PAS yang mementingkan NAMA & WARNA. Segala yang baik tidak akan diiktiraf baik oleh PAS sekiranya nama sesuatu yang baik itu tidak diletakkan dengan NAMA ISLAM. Jalan Raya dan Sistem Bekalan Air tidak akan dianggap baik oleh PAS sekiranya jalan raya & air paip tidak ber WARNA HIJAU. PAS kini sedang ditunggangi oleg DAP.

Sedarlah wahai bangsa ku, kamu sedang menjadi alat untuk kepentingan matlamat mereka. Kamu lupakah ungkapan pesanan nenek moyang kita bahawa jika kamu terjumpa 'ular' dan 'Karpal' yang mana satu yang wajib kamu ketuk kepalanya dahulu. Selepas ini, akan berlaku lebih banyak lagi kejadian seperti ini jika Melayu terus mudah tertipu.

Sayangkan Bangsa Mu.
..............................................................

Karpal pertikai sultan - Sifatkan istana campur tangan pentadbiran negeri Perak
Oleh MARHAINI KAMARUDDIN
KUALA LUMPUR 5 Mei – Pengerusi DAP, Karpal Singh terus mempertikaikan tindakan Sultan Perak menitahkan Menteri Besar menarik balik arahan pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Datuk Jamry Sury, yang disifatkannya sebagai campur tangan istana dalam pentadbiran negeri.

Sambil mengingatkan Istana Perak supaya memahami kuasa terhad raja-raja, Karpal menekankan bahawa “rakyat kini tidak lagi hidup dalam zaman feudal.’'

‘‘Sultan dan Yang di-Pertuan Agong perlu bertindak atas nasihat pihak eksekutif (kerajaan). Sultan Perak tidak ada hak di bawah undang-undang untuk campur tangan dalam keputusan kerajaan negeri menukar Jamry sebagai Pengarah JAIP,” katanya pada sidang akhbar di Parlimen yang turut dihadiri anaknya, Gobind Singh Deo (DAP-Puchong).

Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu memetik kes Mahkamah Persekutuan pada 1982, yang menurutnya jelas menunjukkan urusan membabitkan kakitangan awam sama ada patut dipindah dan ke mana hendak dipindah adalah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.

“Sultan Perak sendiri pernah jadi Ketua Hakim Negara, takkan tidak sedar kes ini,” kata Karpal.

Dalam hal ini, beliau berpendapat kerajaan negeri Perak tidak sepatutnya ‘tunduk’ kepada tekanan pihak istana.

‘‘Masalahnya Menteri Besar Perak (Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin) sudah meminta maaf kepada sultan. Kerajaan negeri tidak sepatutnya dipengaruhi istana.

‘‘Arahan Sultan Perak supaya Jamry dilantik semula adalah tidak sah mengikut undang-undang. Jamry patut ditukar seperti keputusan awal kerajaan negeri. (Mohammad) Nizar tidak perlu minta maaf... tiada apa yang salah,” katanya.


Karpal turut menggesa Kerajaan Pusat memastikan sultan dilarang daripada campur tangan dalam pentadbiran kerajaan negeri agar apa yang berlaku di Perak tidak menjadi ikutan negeri-negeri beraja yang lain.

Menurutnya, walaupun sultan merupakan ketua agama Islam tetapi pelantikan kakitangan awam terletak di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.

Menteri Besar Perak dilaporkan akan menghadap Sultan Azlan Shah Selasa ini bagi menyerahkan watikah memohon ampun atas tindakan beliau mengarahkan pertukaran serta-merta Pengarah JAIP baru-baru ini.

Perbuatan Mohammad Nizar itu melanggar tradisi di Perak kerana semua pelantikan Pengarah JAIP sebelum ini dibuat dengan perkenan Sultan Perak.

“Saya amat menghormati dan dengan rendah diri akan sentiasa patuh dengan apa juga keputusan yang dibuat oleh baginda Sultan Perak.

“Saya akan memohon menghadap dan menyerahkan watikah memohon ampun kepada baginda secepat mungkin,” kata Mohammad Nizar dalam satu kenyataan Sabtu lalu.

Jamry, yang bertugas sebagai Pengarah JAIP sejak 2004, diarah bertukar serta- merta ke pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak sebagai Pegawai Tugas-Tugas Khas.

Mohammad Nizar yang mengeluarkan arahan itu pada 29 April mendakwa Jamry tidak memberi kerjasama kepada kerajaan negeri.

Pertukaran itu dikatakan ada kaitan dengan isu-isu pentadbiran agama dan usaha kerajaan negeri yang baru untuk menukar senarai ahli jawatankuasa masjid di seluruh Perak.

Pada Jumaat lalu, Sultan Azlan Shah menitahkan Mohammad Nizar supaya menarik balik arahan pertukaran tersebut.

Arahan itu terkandung dalam kenyataan akhbar tiga muka surat yang dikeluarkan atas titah Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah selepas Mohammad Nizar menghadap baginda di Istana Raja Muda Perak.

Istana Perak menyifatkan perbuatan Mohammad Nizar menukar Jamry sebagai membelakangkan kedudukan Sultan Perak sebagai Ketua Agama Islam dan Raja Muda Perak selaku Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak (MAIAMP).

Sumber : Utusan Malaysia
....................................................................

Karpal boleh didakwa

Oleh Jalal Ali Abdul Rahim

KUALA LUMPUR: Kerajaan menyerahkan kepada Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail untuk menentukan sama ada Pengerusi DAP, Karpal Singh boleh dikenakan tindakan mengikut Akta Hasutan 1948, kerana mempertikai kuasa Sultan Perak dan campur tangan istana dalam pentadbiran kerajaan negeri.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata seseorang Ahli Parlimen memang diberikan perlindungan oleh Perlembagaan Persekutuan untuk bercakap di Parlimen, tetapi ia bukan bermakna mereka boleh melakukan perbuatan menghasut.

“Dalam Parlimen ada perlindungan diberikan Perlembagaan, namun sesuatu yang bersifat menghasut tidak boleh disebut... maknanya perlindungan ini bukan tiada had atau mutlak,” katanya selepas merasmikan sambutan Hari Pekerja dan Penyampaian Anugerah Khidmat Cemerlang 2008 Kementerian Pertahanan di sini, semalam.


Najib yang juga Menteri Pertahanan bagaimanapun menegaskan hanya Peguam Negara boleh mentafsir kenyataan Karpal itu sama ada ia berbaur hasutan serta menentukan sama ada untuk mengambil tindakan lanjut.

“Kerajaan tidak akan meminta Peguam Negara mengkaji tindakan ke atas Karpal kerana Peguam Negara sendiri berhak menentukannya. Saya tidak boleh katakan perkara itu kerana hanya Peguam Negara yang boleh mentafsir sedemikian,” katanya

Najib diminta mengulas tindakan Karpal yang dilihat menggunakan imuniti sebagai Ahli Parlimen bagi mempertikai kuasa Sultan Perak kerana campur tangan campur tangan dalam keputusan Kerajaan Perak yang menukar Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (Jaip), Datuk Jamry Sury.


Pada sidang akhbarnya di lobi Parlimen kelmarin, Karpal mendakwa arahan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah supaya Jamry dilantik semula adalah tidak sah mengikut undang-undang dan Jamry sepatutnya ditukar seperti keputusan awal yang dibuat kerajaan negeri.

Najib berkata, tindakan Karpal jelas mempertikai peruntukan Perlembagaan Persekutuan, yang secara jelas menyatakan bidang kuasa Raja-Raja Melayu.

“Semua bidang kuasa Raja dan kerajaan, termasuk kuasa kerajaan negeri sudah termaktub dalam Perlembagaan negara dan negeri, maka mana-mana pihak tidak seharusnya mempertikaikan keputusan yang dibuat, asalkan ia selaras peruntukan Perlembagaan.

“Perlembagaan Persekutuan menetapkan bahawa dalam bidang agama, Raja adalah ada kuasa mutlak dalam bidang itu. Jadi, keputusan dibuat Sultan Perak selaras dengan Perlembagaan dan tidak boleh dipertikaikan,” katanya.

Ditanya kemungkinan tindakan Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu menimbulkan kemarahan orang Melayu, Najib berkata, ia memang boleh menimbulkan pelbagai reaksi, termasuk rasa marah rakyat yang mempertahankan kuasa Raja di bawah Perlembagaan.

Sehubungan itu, katanya, kerajaan memantau perkembangan kenyataan itu dan akan mengambil tindakan perlu apabila tiba masanya kerana negara mempunyai undang-undang mencukupi untuk mengambil tindakan bagi mencegah sesuatu yang boleh membawa kepada perbalahan kaum.

“Jadi dalam isu ini, kita akan memantau dan jika ada kesan yang boleh menjurus kepada keadaan menggugat ketenteraman awam, maka masa itu kerajaan akan ambil tindakan,” katanya sambil mengingatkan pemimpin DAP supaya tidak mengambil tindakan sedemikian.

Sementara itu, Abdul Gani ketika dihubungi berkata, beliau tidak mahu membuat sebarang ulasan sama ada Karpal akan dikenakan tindakan di bawah Akta Hasutan serta enggan membuat kesimpulan terlalu awal.

“Lagipun sudah ada laporan polis dibuat dalam isu ini, jadi biar polis jalankan siasatan mereka dan saya akan teliti semuanya. Pada masa ini, saya tidak mahu kata apa-apa,” katanya.

Kelmarin, Ketua Pemuda Umno Perak, Zainol Fadzi Paharuddin membuat laporan polis di Ipoh, terhadap Karpal berhubung isu sama supaya polis menyiasat pemimpin pembangkang itu mengikut Akta Hasutan berikutan kenyataan yang meresahkan rakyat, terutama menyentuh kuasa Sultan.

Sumber : Berita Harian
....................................................................................
Pengerusi DAP biadab, politikkan undang-undang

Oleh Zainab Mohd Yatim, Mohamed Farid Noh

KUALA LUMPUR: Tindakan Pengerusi DAP, Karpal Singah, mempertikaikan tindakan Sultan Perak menitahkan Menteri Besar menarik balik arahan pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (Jaip), Datuk Jamry Sury, disifatkan sebagai biadab dan bertentangan dengan Perlembagaan.

Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, tindakan Karpal yang menafikan hak Sultan sebagai Ketua Agama itu menunjukkan beliau langsung tidak arif dalam bidang yang diceburinya iaitu sebagai Peguam.

Beliau yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, dalam tempoh yang singkat sejak menang pilihan raya lalu, pemimpin DAP itu sudah menunjukkan bersikap sombong dan bongkak.


“Ini (tindakan Karpal) memang agak kurang bahasa sikit (Kurang Ajar yang sebetulnya Tan Sri). Menegur Raja secara terbuka bukan adat orang Melayu atau adat orang Malaysia. Kerajaan Barisan Nasional tidak pernah menyoal hal seperti itu.

“Kalau adapun kita pergi menghadap dan beritahu apa yang nak disampaikan,” katanya kepada pemberita selepas melawat kilang Edu World Services Sdn Bhd, syarikat membuat perabot kegunaan pejabat, di Sungai Buloh , semalam.

Kelmarin, Karpal mendakwa arahan Sultan Azlan Shah, supaya Jamry dilantik semula ke dalam jawatannya sebagai tidak sah mengikut undang-undang dan sepatutnya keputusan terdahulu kerajaan negeri mengarahkan pertukaran Jamry dikekalkan.


Seorang lagi Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Ali Rustam menyifatkan Karpal seorang yang 'pelupa dan uzur' serta suka mempolitikkan undang-undang apabila mempertikaikan kuasa Sultan Perak itu. (Lupa apanya Datuk Seri, ini sebenarnya jenis keturunan pendatang yang tak sedar diuntung. Hantar balik India lah nak tenguk jadi apa kat sana)

“Saya rasa dia (Karpal) sudah lupa akibat uzur. Raja atau Sultan mempunyai hak mutlak dalam urusan hal ehwal agama Islam, Karpal juga sengaja tidak mahu memahami Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri,” katanya di Ayer Keroh, semalam.

Ketua Pemuda Umno, Datuk Seri Hishamuddin Hussein, juga menyelar tindakan Karpal dan menyifatkan tindakan ia sebagai jelas melanggar ketertiban pembentukan negara ini yang diamal dan dipertahankan sejak dulu lagi.

“Kemakmuran dan kerukunan bermasyarakat terbentuk selagi kita menghormati urusan kenegaraan antara institusi raja dan Perlembagaan kerana ia berkait rapat antara satu sama lain. Saya dan Pemuda Umno tidak akan sekali-kali berkompromi dalam soal ini,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, sebagai seorang peguam dan ahli politik veteran, Karpal seharusnya lebih mahir mengenai undang-undang serta sejarah penubuhan negara ini, dan sewajarnya lebih bertanggungjawab sebelum membuat sebarang kenyataan mengenai perkara itu.

Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin juga membidas kenyataan Karpal dan menyifatkannya sebagai cuba mencampuri pentadbiran kerajaan negeri dan tidak wajar serta sangat tidak dialu-alukan rakyat.

“Kenyataan Karpal itu tidak wajar kerana soal agama dan adat istiadat memang di bawah Sultan. Saya percaya apa yang dilakukan Sultan itu adalah untuk menjaga keharmonian dalam perkhidmatan awam di peringkat negeri supaya tidak timbul isu, masalah atau sebagainya.

“Saya juga percaya tindak tanduk Karpal itu tidak kena gaya, tidak diperlukan malah tidak dialu-alukan rakyat sama sekali,” katanya yang juga Menteri Pengajian Tinggi selepas melancarkan Seminar Antarabangsa Inovasi Pendidikan (ICEI), di Kuala Lumpur.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar, pula berkata Karpal boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Hasutan kerana menghina sistem Raja Berperlembagaan di negara ini.

Beliau berkata, pengerusi DAP itu seharusnya tidak mengeluarkan kenyataan yang boleh menimbulkan salah faham terhadap sensitiviti penduduk berbilang kaum di negara ini.

“Karpal seolah-oleh tidak memahami kedudukan dan kedaulatan Sultan dan Raja Melayu sebagai ketua agama Islam di negara ini. Malah dari segi undang-undang, dia (Karpal) tidak boleh menyentuh isu itu di dalam Dewan Rakyat,” katanya.

Sementara itu, Karpal dalam kenyataannya mempertahankan tindakannya dan mendakwa isu mengenai Jamry adalah berkaitan perundangan berdasarkan keputusan Mahkamah Persekutuan pada 5 September 1981 dalam kes membabitkan Pengarah Pelajaran Wilayah Persekutuan dengan Loot Ting Yee.

“Tidak boleh dipertikaikan Sultan Perak berhak terhadap perkara berkaitan agama Islam dan budaya Melayu. Tiada seorang pun boleh menafikannya. Apa yang saya kemukakan adalah berkaitan isu perundangan semata-mata,” katanya.

Sumber : Berita Harian
.................................................

Laporan polis terhadap Karpal Singh

Oleh Abdul Razak Din
IPOH 5 Mei - Pemuda UMNO Perak hari ini membuat laporan polis terhadap kenyataan Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh (gambar) bahawa Sultan Perak tidak mempunyai kuasa untuk menukar Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Datuk Jamry Sury.

Ketua Pemuda UMNO Perak, Zainol Fadzi Paharudin berkata, beliau membuat laporan itu supaya polis menyiasat dan meminta pemimpin DAP itu tidak lagi mengeluarkan kenyataan berbau hasutan itu.

''Kita meminta polis menyiasat Karpal Singh di bawah Akta Hasutan 1948 kerana kenyataan itu telah meresahkan rakyat Perak, khususnya berhubung dengan kuasa Sultan Perak itu," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh di sini hari ini.

Sebuah akhbar berbahasa Inggeris hari ini melaporkan Sultan Perak tidak mempunyai kuasa terhadap penukaran Pengarah JAIP, Datuk Jamry Sury.

Karpal dilaporkan berkata, Sultan Perak tidak boleh berkata apa-apa terhadap keputusan yang dibuat oleh kerajaan negeri dan mengikut undang-undang, istana tidak boleh melantik kembali Jamry Sury ke jawatannya.

Selasa lalu, Sultan Perak, Sultan Azlan menitahkan agar ditarik balik arahan pertukaran serta-merta Pengarah JAIP, Datuk Jamry Sury oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Istana Perak menyifatkan perbuatan Mohammad Nizar menukar Jamry pada hari Selasa lalu, telah membelakangkan kedudukan Sultan Perak sebagai Ketua Agama Islam dan Raja Muda Perak selaku Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak (MAIAMP).

Zainol berkata, kenyataan yang dikeluarkan oleh Karpal Singh itu menimbulkan satu polemik serta keresahan dalam kalangan rakyat atas bidang kuasa raja ke atas agama dan istiadat Melayu di negeri ini.

Katanya, ia sekali gus menjejaskan kepercayaan atas hujah tersebut.

''Oleh itu, polis perlu menyiasat atas kenyataan ini kerana ia telah menghasut kerana ia boleh menjejaskan di atas kuasa sultan terhadap agama Islam dan adat istiadat Melayu di negeri ini," katanya.

Sumber : Utusan Malaysia

1 ulasan:

Unknown berkata...

GUA SOKONG BEB... SEJAK KEBELAKANGAN INI MELAYU ASYIK DIPERSENDAKAN OLEH MEREKA YANG MENUMPANG DI NEGARA KITA.. BANG KIT SEMUA UMAT MELAYU, DAULATKAN BANGSA KITA...