Isnin, 14 April 2008

T.S. MUHYIDDIN: UMNO WILL FADE AWAY IF NO CHANGES ARE MADE TO LEADERSHIP



“If the changes are not made immediately, Umno will also lose power and can never make a comeback". "The general election results clearly showed the people’s misgivings on the party leadership and now people in and outside Umno questioned the party leadership on family links and the system practised". “I worry if there are no changes made as demanded not only by Umno members but also by people from outside the party, the people will reject Barisan Nasional (BN) and Umno". “I think the sentiments are boiling at the grassroots of their utter dissatisfaction. Therefore, if changes don’t happen in Umno, many adverse things will surface". “I’m afraid if I don’t speak the truth, it can eventually lead to disaster for the Malays and Umno”. "The election results also showed the domination of Malay politics through Umno which was long regarded as beyond challenge had purportedly become a myth". “As such, we thought we cannot lose, but today, many Umno leaders in the five states now under opposition rule never expected to lose power. That’s why, to me, it is a very bitter lesson and cannot be taken lightly". “The question now is to what extent Umno can withstand the wave of the new political thinking in the country. More importantly, the question is to what point the Malay political power can sustain itself in the years ahead". “Can Umno survive this one term to the 13th (next) general election and will it be able to redeem its loss while we face the wave of new political thinking or will we collapse into the political chasm for good".
..........................................................
MataHatiJohor~ : Tahniah kepada TSM kerana berani berkata benar. UMNO memerlukan lebih ramai pemimpin dan ahli yang berani berkata benar seperti TSM. Dengan ketegasan TSM ini kita dapat mula mendengar suara-suara yang lebih kuat menyatakan apa sebenarnya yang telah berlaku kepada UMNO. Ahli & Pemimpin UMNO sememangnya telah dilatih untuk taat kepada pemimpin justeru mereka tidak akan berani mengeluarkan pandangan yang tidak selari dengan pucuk pimpinan. Apabila TSM sebagai Naib Presiden telah memulakan suatu pandangan yang sungguh jujur sebagai permulaan perbincangan/perbahasan penting untuk menyelamatkan UMNO, Pemimpin dan Ahli haruslah menyambut pandangan ini dengan lebih terbuka dan ini sudah boleh kita rasai sedang berlaku pada ketika ini dibeberapa peringkat UMNO.

Tiba-tiba, Mohd Taib sebagai Ketua Penerangan pula cuba untuk seperti biasa menjadi kaki bodek no 1 kepada Pak Lah. Beliau menegur pemimpin UMNO yang mengkritik dan mendedahkan kelemahan UMNO. Adakah beliau buta & pekak sehingga beliau tidak menyedari bahawa kemerosotan UMNO dalam PRU12 adalah kerana rakyat telah tahu akan kelemahan UMNO & memberi mesej : "perbetulkan semula... jika tidak kami akan ucapkan selamat tinggal".Mohd Taib harus sedar bahawa sikap beliau yang sebenarnya telah membudaya di kalangan pemimpin UMNO yang sentiasa cuba menyekat berita & pandangan sebenar inilah yang telah menjadikan UMNO kehilangan pengaruh. Hanya berita baik yang dilaporkan kepada Pemimpin sehingga apa yang sebenarnya berlaku di grassroot tidak sampai langsung ke telinga pemimpin. Mungkin kalau perkara buruk yang dilaporkan... bermakna mereka tidak buat kerja. Kena marah lah...... Mungkin ahli & pemimpin UMNO telah terpengaruh dengan Donald Trump... Pertama: Pastikan Boss anda gembira. Semuanya akan OK. Sayangkan Bangsa...

(Suatu pagi sebelum PRU12, kira-kira pukul 4.30 pagi, Mat Taib telah masuk ke perkarangan rumah Perdana Menteri. Pak Lah yang terkejut bertanya apakah hajat Mat Taib datang seawal pukul 4.30 pagi. Tentu ada hal penting... mungkin berkaitan hal ehwal parti UMNO. Mat Taib memberitahu Pak Lah bahawa tadi beliau telah bermimpi menjadi imam solat subuh yang mana Pak Lah adalah salah seorang daripada jemaahnya. Sebab itu beliau datang dan ingin bersolat subuh sebagai imam bersama Pak Lah. Begitu lah Mat Taib)

0 ulasan: